Tviittii, snäppii, instaa – seuran somesuunnitelma kuntoon
Ihmiset, tapahtumat ja mielenkiintoiset aiheet löytyvät nykyään sosiaalisesta mediasta – somesta. Lyhyessä ajassa somesta on tullut myös osa seurojen arkea luoden uusia viestinnällisiä mahdollisuuksia perinteisten jäsenkirjeiden, verkkosivujen ja printtijulkaisujen oheen. Tehdäänkö seuranne somepäivityksiä mietityn suunnitelman pohjalta vai ovatko päivitykset tällä hetkellä ehtimisen tai muistamisen varassa?
Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Snapchat ja WhatsApp – kanavia on lukuisia. Missä palvelussa kannattaa olla mukana ja millaisella viestillä? Kuten ylipäätänsä viestinnässä, somessakin on tärkeä tietää mitä, kenelle ja miten viestiä. Seuralle sopivien välineiden, työtapojen ja toimivien verkostojen löytäminen vaatii aikaa ja opettelua, mutta lopulta ahkeruus palkitaan.
Somessa kannattaa olla maltillinen, vaikka intoa riittäisi jokaiseen some-kanavan käyttöön. Viestinnän asiantuntija ja kouluttaja Nina Rantalankila Volttimediasta (kuvassa) painottaa hyviä ennakkovalmisteluja.
- Somen vauhtiin hyppääminen saattaa tuntua raskaalta, mutta kun kokonaisuuden käy kerran ajatuksella läpi, niin pääsee jo pitkälle. Somesuunnitelman tai -kalenterin avulla on helppo hallita seuran kanavia ja niiden julkaisuja, kun kokonaisuus on nähtävissä ja helposti muokattavissa, toteaa Rantalankila.
Suunnitelmia ei tehdä pölyttymään vaan käyttöä varten
Seuran viestinnän ei kannata olla vain yhden ihmisen vastuulla, vaan sitouttaa mukaan useimpia seuratoimijoita. Yhdessä pohdittu ja kaikkien tiedossa olevat somesuunnitelmat ja julkaisukalenterit auttavat osallistumaan viestinnän tekoon, sillä suunnitelman avulla tiedetään, milloin tapahtuu ja mitä päivitetään.
- Seuran sisäinen tehtävänjako helpottuu, kun pystyy hyvissä ajoin tilaamaan eri toimijoilta julkaisuja varten tarvittavaa sisältöä. Julkaisukalenterin avulla on myös helpompi varmistaa, ettei mikään tärkeä asia jää huomioimatta seuran kanavilla. Samalla myös kiire ja stressi helpottavat, kun tietää tulevat toimenpiteet, Rantalankila muistuttaa.
Kiinnostava ja osuva sisältö sitouttaa seuraajia sekä vahvistaa seuran yhteenkuuluvuuden tunnetta. Rantalankilan mukaan seuraa näkyväksi tekemällä saadaan seurasta kiinnostava myös paikallisesti ja lajin sisällä. Näin seura on myös paremmin kiinni uusissa potentiaalisissa jäsenissä, valmentajissa ja seuratoimijoissa.
Tule mukaan Rantalankilan Some-workshoppiin, jos seuran somen punainen lanka on kateissa, haluat tukea seuran sosiaalisen median suunnitelmaan tai haet vinkkejä olemassa olevien kanavien hyödyntämiseen parhaalla mahdollisella tavalla. Illan aikana muun muassa työstetään somesuunnitelma seurojen tärkeimpien tapahtumien ympärille, pohditaan julkaisukalanterin runkoa ja saadaan asiantuntijan vinkkejä ennakkotehtävän purkuun.
Lue lisää ja tule kanssamme pohtimaan somen hyödyntämistä entisestään seurassasi.
Minttu Koivumäki
Markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija