Pyöräilystä on moneksi – myös maastopyöräilystä
Vuositasolla 879 000 ihmistä ilmoittaa pyöräilyn lajikseen, mikä tekee siitä kolmanneksi suosituimman lajin. Itse kuulun myös niihin, jotka valitsevat siirtymisiin mieluummin pyörän alle kuin auton. Viime aikoina olen seurannut mielenkiinnolla tunteikastakin keskustelua siitä, onko pyöräilyn suosio kasvanut vai ei. Ajattelen niin, että pyöräilystä on moneksi. Se on loistava liikuntamuoto ja mukava retkeilytapa yhdessä perheen kanssa. Lisäksi pyöräily sopii hyvin työmatkaliikkumiseen. Lisämahdollisuuksia tuo pyöräilyn eri lajimuodot ja sähköpyörien yleistyminen.
Suomen Pyöräilyn (eli pyöräilyn lajiliiton) verkkosivuilla esitellään yhdeksän pyöräilylajia, eikä mikään niistä ole esimerkiksi työmatkapyöräily. On myös hyvä muistaa, että maastopyöräily jakautuu moneksi eri alalajiksi, mutta käsitellään sitä nyt kuntoilumuotona, joka vie ihmisen metsäpoluille.
Mielenkiinnosta yritin etsiä tutkimuspohjaa pohdinnoilleni maastopyöräilyn suosiosta. Metsäntutkimuslaitoksen raportin (2010) mukaan maastopyöräilyä harrastaa Suomessa noin kaksi prosenttia väestöstä, joka on noin 330 000 henkilöä 15–74-vuotiasta suomalaista. Suomessa maastopyöräilyn harrastajamäärä on kasvanut 10 vuoden aikana lähes 50 prosenttia, mikä tarkoittaa yli 100 000 uutta maastopyöräilijää.
Lisäksi kansallispuistojen maastopyöräilyreittejä rakennetaan jatkuvasti lisää. Syksyllä 2021 avattiin myös Helsingin Keskuspuistoon oma merkitty reitti maastopyöräilijöille. Reitin pituus on noin 16 kilometriä ja se on suunniteltu yhdessä maastopyöräilijöiden kanssa. Näin (ikuisena) aloittelevana maastopyöräilijänä olen kokeillut Keskuspuiston joitain ”latuja”, kuten maastopyöräilijät sanovat. Pahimmat ja vaikeimmat kohdat on huollettu, mikä tekee menosta sujuvaa ja mukavaa.
Hannu Airila Suomen Pyöräilyn hallituksesta ja Tahko MTB:n tapahtumapäällikkö kertoi minulle, että Tahkolla järjestettävä Suomen suurin maastopyöräilytapahtuma Tahko MTB on kasvattanut suosiotaan saavuttaen vuonna 2019 huippulukemansa, kunnes korona rokotti osallistujamääriä. Tahkon aktiivilomia viettävät valitsevat yhä useammin maastopyöräilyn, ja tämän nähdään johtuvan nimenomaan sähköpyöristä. Osa yrityksistä on luopunut esimerkiksi moottorikelkkailusta ja vuokraavat nykyään niiden sijasta sähköpyöriä päivien ohjelmanumeroksi.
Jos pyöräily on tuttua paikasta toiseen siirtymisen muotona, voi kokeilla siipiään maastopyöräilyssä. Luonto tulee lähemmäksi ja asiantuntevassa ohjauksessa pääsee helposti alkuun. ESLU järjestää 16.5. Tutustu maastopyöräilyyn -kurssin, joka tarjoaa kimmokkeen maastopyöräilyn aloittamiseen.
Ja pakkohan työmatkapyöräilijänä on vinkata työmatkapyöräilyn eduista – sehän on mitä parhainta liikuntaa. Kunto kasvaa huomaamatta ja raitis ilma piristää etenkin toimistotyöntekijöitä ennen työpäivää. Parempi kunto vähentää myös sairauspoissaoloja sekä lisää työtyytyväisyyttä ja työn tuottavuutta.
Kuva: Tom Nylund
Katja Arpalo
Aikuisliikunnan asiantuntija