Valikko 11 / 2024
Liikuntaleikkikoulun ohjaajakoulutuksen osallistujia leikkivarjon alla

Liikuntaleikkikoulu tukee lasten liikunnallista kehitystä leikin kautta

Liikuntaleikkikoulu tarjoaa lapsille monipuolisen ja hauskan tavan kehittää motorisia perustaitoja. Liikuntaleikkikoulun ohjaajakoulutuksessa painotetaan leikin kautta oppimista, mikä tekee siitä ainutlaatuisen. Konsepti tukee lasten liikuntaharrastusten aloittamista ja voi olla avain elinikäiselle liikkumiselle.

Liikunnallisten perustaitojen merkitys lapsen kehitykselle

Liikuntaleikkikoulun ohjaajakoulutuksessa keskitytään motoristen perustaitojen, kuten tasapainon, liikkumisen ja välineen käsittelyn kehittämiseen. Nämä taidot ovat olennaisia lasten kyvylle liikkua monenlaisissa ympäristöissä ja hallita erilaisia välineitä, mikä luo pohjan myöhemmille lajitaidoille. Tämä ajatus korostaa Liikuntaleikkikoulun kouluttajan Satu-Maria Ruotsalaisen (kuvassa) kuvaamaa lähestymistapaa, jossa motoriset taidot muokkautuvat lajitaitojen oppimiseksi.

Ruotsalainen lisää, että on ohjaajan vastuulla tarjota ikätasolle sopivia harjoitteita ja ymmärtää, kuinka näitä taitoja kehitetään helposta haastavampaan. Lapset kehittyvät eri tahtiin, vaikka he olisivat samanikäisiä. Hän toteaa, että koulutuksesta ohjaajat saavat käyttöönsä valmiit tuntimallit, jotka auttavat monipuolisten perusharjoitusten toteutuksessa koko kauden ajan.

Lapsilähtöinen liikuntaleikkikoulu yhdistää leikin, liikunnan ja perheet

Ruotsalainen kertoo Liikuntaleikkikoulun erottuvan muista liikuntakonsepteista lapsilähtöisyydellään ja leikillisellä lähestymistavallaan. Koulutus pohjautuu varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksiin ja ajankohtaiseen tietoon lasten liikunnasta, ja sitä on kehittänyt lasten ja perheliikunnan asiantuntijatiimi. Ruotsalaisen mukaan perustaitoja opetetaan leikin kautta, mikä varmistaa, ettei kukaan jää paitsi. Perhelähtöisyys korostuu, sillä pienimmät lapset liikkuvat yhdessä huoltajiensa kanssa, ja vanhemmilla lapsilla on kuukausittain yhteistunnit huoltajan kanssa.

Monipuoliset toimintamallit ja matala kynnys houkuttelevat perheitä

Liikuntaleikkikoulu tarjoaa monipuolisia toimintamalleja, jotka tukevat perheiden osallistumista. Konsepti jakautuu kolmeen ryhmään: perheliikkariin, 4–5-vuotiaiden ryhmään ja 6-vuotiaiden ryhmään. Keskeisiä periaatteita ovat tekemällä oppiminen, positiivinen ilmapiiri, käsitteiden oppiminen ja monipuoliset aistimukset. Yksilöllisyyden huomioiminen ja ryhmässä toimiminen auttavat lapsia kehittämään liikunnallisia perustaitojaan.

Ruotsalainen korostaa, että Liikuntaleikkikoulu on matalan kynnyksen harrastus, joka houkuttelee uusia liikkujia perheineen. Se on usein lasten ensimmäinen liikuntakokemus, ja Ruotsalainen uskoo sen olevan avain elinikäiselle liikunnan harrastamiselle.

Resurssit huomioiden – välineiden yksinkertaisuus tukena

Liikuntaleikkikoulun ohjaajakansio tarjoaa kattavan valikoiman valmiita tuntimalleja sekä ideoita ja vinkkejä lasten ja perheiden liikunnan ohjaamiseen. Tärkeintä tunneilla on kehon liikkuminen, ei välineet. Perusvälineet, kuten pallot, hernepussit, hyppynarut, vanteet, leikkivarjo ja matot riittävät hyvin. Koulutuksessa opastetaan myös edullisten itse tehtyjen välineiden valmistamiseen, kuten sanomalehdistä ja muovipusseista. “Muutamat tahot ovat vieneet Liikuntaleikkikoulun luontoon, jolloin luonnonmateriaalit toimivat osittain välineinä”, hän lisää.

Tulevaisuuden toiveena lisää liikettä seuroihin ja perheille

Ruotsalainen toivoo, että Liikuntaleikkikoulu leviäisi entistä laajemmin seuroihin. “Lapset tarvitsevat perusliikuntataitoja oppiakseen lajitaitoja. Kun perustaidot ovat hyvin hallussa, monien lajitaitojen oppiminen on helpompaa ja mielekkäämpää”, hän kiteyttää.

Liikuntaleikkikoulu tarjoaa matalan kynnyksen liikuntamahdollisuuden, joka voi houkutella uusia jäseniä seuroihin ja luoda liikkumisen iloa koko perheelle. Ruotsalaisen mukaan se on yksi keino lisätä liikettä ja vähentää liikkumattomuutta eri ikäryhmissä.

ESLU järjestää Liikuntaleikkikoulun ohjaajakoulutuksen 18. - 19.1.2025. Lue lisää tapahtumasivultamme.

Teksti: Anna Hannula, ESLUn harjoittelija, liikunnanohjaaja AMK
Kuvat: Satu-Maria Ruotsalainen, ESLU