29.8.2024

Oppiminen on mahdollista vain silloin, kun opiskelija voi hyvin. Miten opettaja voi edistää hyvinvointia opetuksen aikana?

Liikunnan aluejärjestöt ovat pohtineet asiaa yhdessä alan tutkija-opettaja FT Hannu Moilasen (kuvassa) kanssa. Tuloksena syntyi opettajille suunnattu kolmen Sumeneeko ajatus? – Toiminnallisempi opiskelu freesaa! -työpajojen sarja.

Fysiikan ja kemian opettajana Moilanen tietää, että aineen opettaminen on mahdotonta, jos opiskelijan ”vastaanotin ei ole kunnossa”.  

– Paraskaan opettaja ei voi onnistua, jos oppilas nukkuu tunnilla, tai hän on niin ahdistunut, ettei pysty kuuntelemaan.

Opettaja ei voi ratkaista vaikeaa masennusta tai mielenterveysongelmia tunnin aikana. Lievä ahdistus, stressi ja väsymys ovat Moilasen mukaan kuitenkin normaaleja tunnetiloja, joita voi oppia säätelemään, kun oppii keinoja.

– Pidän tunnillani liikuntapainotteisen tauon silloin, kun luokan vireystila vaikuttaa alhaiselta. Jos taas ryhmä tuntuu rauhattomalta, teemme hengitysharjoituksen kesken tunnin, Moilanen valaisee esimerkein.

Vaihtelemalla opetusmetodiikkaa, tekemällä opetuksesta moniaistisempaa ja toiminnallisempaa, ja pitämällä erilaisia taukoja, voidaan vaikuttaa opiskelijoiden vireystilaan, keskittymiseen ja sitä kautta oppimiseen.

– Nykyihmisen tiktokaivot eivät jaksa keskittyä 75-minuutin yhtäjaksoiseen luentoon, eikä se ole oppimisen kannalta hyvä metodi, Aivot liikkeelle -kirjan kirjoittanut tutkija kuittaa.

Opettajille suunnatussa työpajasarjassa on kolme osiota. Ensimmäisessä valotetaan hyvinvoinnin ja oppimisen yhteyttä ja korostetaan liikunnan ja unen merkitystä. Toisessa työpajassa harjoitellaan stressin ja ahdistuksen hallintaa ja kolmannessa keskitytään keskittymiseen.

– Liikunta on ilmainen ihmelääke aivoille. Se edistää valmiuksia keskittyä, lisää tarkkaavaisuutta ja muistiin tallentamista. Taustalla pitää olla riittävästi unta, Moilanen summaa.

Liikkumisen lisäksi työkaluja haetaan mindfulness- ja rauhoittumis- ja keskittymisharjoitteista.

Työpajojen vetäjinä toimivat koulutetut Liikunnan aluejärjestöjen Lasten ja nuorten liikunnan kehittäjät, joilla on vankka asiantuntijaosaaminen nuorten hyvinvoinnin ja liikkumisen edistäjinä.

Kymenlaakson Liikunta ry:n Lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan koordinaattori Petteri Mäkelä on innoissaan koulutuksen monipuolisuudesta.

– Koulutusmateriaali tarjoaa erittäin vahvaa tutkimusnäyttöä siitä, miksi opiskelusta kannattaa tehdä toiminnallisempaa. Työpajassa kokeilemme keinoja, joilla se onnistuu. Kerromme siis sekä miksi että miten, Mäkelä lupaa.

Tilaa työpaja

Toisen asteen oppilaitokset voivat tilata yhdestä kolmeen 45 minuutin työpajaa ottamalla yhteyttä ESLUn lasten ja nuorten liikunnan kehittäjä Sari Lähdesmäkeen, puh. 040 544 7771.

Työpajat ovat maksuttomia ainakin helmikuun 2025 loppuun asti. Työpajat ovat osa opetus- ja kulttuuriministeriön tukemaan Lisää liikettä -hanketta.

Sumeneeko ajatus? – Toiminnallisempi opiskelu freesaa! -työpajat

Työpaja 1: Hyvinvoinnin vaikutukset oppimiseen ja aivoihin

  • Hyvinvoinnin ja oppimisen yhteys – milloin opimme parhaiten
  • Miten liikunta edistää oppimista?
  • Toiminnallisia harjoitteita
  • Uni ja oppiminen

Työpaja 2: Keinoja stressin ja ahdistuksen hallintaan

  • Mitä stressi ja ahdistus ovat?
  • Keinoja rauhoittumiseen
  • Mindfulness harjoitteita
  • Miten liikunta lievittää stressiä ja ahdistusta?

Työpaja 3: Keskittyminen

  • Mitä on keskittyminen ja miten sitä voidaan tukea?
  • Keskittymisen esteet ja ratkaisut
  • Keskittymisharjoituksia

Tutustu tarkemmin työpajoihin ESLUn sivuilta.

Teksti: Maija Arosuo
Kuva: Jyväskylän yliopisto