12.3.2024
Rovaniemeläisen Ounasrinteen peruskoulun liikuntahallissa käy melkoinen vilske. Käynnissä on 4.–6. -luokkalaisten ”välkkäriohjaajien” koulutus. Vamos Välkälle! -koulutuksen tarkoituksena on lisätä liikuntaa koulupäivän yhteyteen.
- Vamos Välkälle! on alakoulun oppilaille suunnattu kahden tunnin koulutuskokonaisuus, jossa käydään läpi välituntiliikunnan ohjaamisen perusteita. Oppilaat pääsevät itse suunnittelemaan ja toteuttamaan toisilleen erilaisia haasteita ja matalan kynnyksen liikunnallisia aktiviteetteja, Lapin Liikunnan lasten ja nuorten liikunnan kehittäjä Antti Niiranen taustoittaa.
Koulujen välitunneilla on perinteisesti pelattu jalkapalloa ja leikitty hippaa. Tutkitusti liikunnalla on merkittävä positiivinen vaikutus etenkin vapaa-aikanaan vähemmän liikkuviin lapsiin.
- Liikunnan merkitys vireystilan nostajana on kiistaton. Jos lapsi liikkuu välitunnilla, on keskittyminen parempaa seuraavilla oppitunneilla. Näin oppimistuloksetkin paranevat. Koulutuksen tarkoituksena on juurruttaa lisäliikunta koulujen jokapäiväiseen ohjelmaan, Niiranen jatkaa.
Vamos Välkälle! -koulutuksen teemoja ovat välituntiliikunnan erityispiirteet, unelmien välitunti, liikuntatuokion mallileikkejä ja -pelejä, vihjeitä välituntileikkien ja -pelien ohjaamiseen sekä välkkäritoiminnan käynnistäminen koulussa.
- Parhaat ideat tulevat lapsilta itseltään. Pääasia, että kaikki liikkuisivat hymy huulilla, Niiranen tiivistää.
Liikunta on vahvasti esillä Ounasrinteen peruskoulun arjessa. Tammikuussa Kemin Lumilinnassa järjestetyssä Lapin Urheilugaalassa koulu vastaanotti Lapin liikkuvin työpaikka 2023 -tunnustuksen. Vamos Välkälle! on otettu koululla ilolla vastaan.
- Vamos Välkälle! tarjoaa lapsille tähän päivään sopivia ja nopeasti toteutettavia liikunnallisia haasteita. Tätä on hienoa tehdä yhdessä oppilaiden kanssa, luokanopettaja Maarika Brännare myhäilee.
Yhtenäiskoulussa liikuntaa halutaan viedä perimätietona seuraaville luokille. Tähän Vamos Välkälle! tarjoaa mainion mahdollisuuden. Alemmat luokat ovat ensin liikkujina ja myöhemmin pienempien liikuttajina eli välkkäreinä.
- Isossa koulussa on monenlaisia liikkujia, oppilaat ovat parhaita innostajia toisilleen. Liikunnan avulla opitaan erilaisia sosiaalisia taitoja. Myös pitkin oppituntien aikana olisi tärkeää pitää pieni tauko ja liikkua, Brännare muistuttaa.
Brännare kantaa huolta lasten ja nuorten liikunnan vähenemisestä nykyajan digiyhteiskunnassa. Kouluilla on iso rooli tämän kelkan kääntämisessä. Jokainen pystyy saamaan liikunnasta onnistumisen elämyksiä.
- Lasten ja nuorten vapaa-ajan liikkuminen on vähentynyt. Siihen on moniakin eri syitä. Olisi hienoa, jos jokainen lapsi löytäisi jonkun mieluisan liikuntamuodon koulupäivän yhteyteen ja innostuisi liikunnasta kenties muutenkin.
Ounasrinteen peruskoulun 5.-luokkalaiset Pelagia Semenoff ja Karin Veteläinen ovat aktiivisia välituntiliikkujia ja haluavat näin olla innostamassa myös kavereitaan mukaan.
- Harrastan itse yleisurheilua ja voimistelua, kaikki pihaleikitkin ovat hauskoja. Tykkään myös ohjata ja neuvoa pienempiä, Karin sanoo.
Pelagian mielestä välkkärillä on tärkeä rooli kiinnostavien pelien ja leikkien keksijänä.
- Ohjeet pitää osata kertoa selvästi, että jokainen ymmärtää ne. Lisäksi kaikki lapset on otettava leikkiin mukaan. Tärkeintä on, että kaikilla on hauskaa.
- Välituntiliikunnasta voi löytää itselleen helposti uuden harrastuksen. Liikunta antaa iloa, energiaa ja keskittymiskykyä koulupäivään, kaksikko toteaa yhteen ääneen.
Liikunnan aluejärjestöt ovat tukeneet koulujen välkkäreiden koulutusta jo vuodesta 2010 saakka. Sana "vamos" on espanjaa ja tarkoittaa ”mennään", "anna mennä" tai "vauhtia". Se kuvastaa täydellisesti koulutuksen tavoitetta - lisätä vauhtia välitunneille ja tuoda energiaa koulupäiviin.
Lisätietoja ja koulutustilaukset: ESLUn lasten ja nuorten liikunnan kehittäjä, Sari Lähdesmäki, puh. 040 544 7771
Kuva: Petri Teitto